NL FR
Vierde periode 1990 - 2014
DESIGN


Vijfendertig jaren kunst
DesignBlue

Tussen de jaren 1985 en 1990 ontstaat er geleidelijk een kloof. Het zijn jaren van mindere activiteit door beperking als gevolg van fysieke slijtage. Ook is er een zekere verzadiging van het zich herhalende landschap. De reizen worden verlegd naar de Oostblok landen met als hoofddoel het bewonderen van de kunst in al zijn vormen. Kathedralen, kastelen en musea met de rijke interieurs van in hoofdzaak 1700 tot 1850. Ook de rijk versierde gevels in Art Nouveau en Art Deco. Zo is het kunst beleven een blijvende spontane doorsijpelen van emoties, gevoelens en reacties. De boodschap welke in elk kunstwerk ligt toont ons het leven in al zijn rijkdom en mogelijkheden. Kunst scheppen bestaat erin op een subtiele wijze zijn eigenheid zeer persoonlijk weer te geven en werken te maken welke drager zijn van een diepgaande vakkennis. Oudbolligheid, stagnatie of artrose mag er in een schilderijenexpansie nooit aanwezig zijn. Het oud worden in de kunst is een juiste antipode. De vierde periode geeft na die kortstondige aarzeling dit duidelijk weer. Het wordt opnieuw een herbeleving. Door levenservaring, blijvend interesse in het nieuwe en het gebruiken van de opgedane artistieke vaardigheden, klimt hij verder op naar onuitputtelijke ontplooiing van uitbeeldingen waarbij hij steeds opnieuw een moment weet vast te leggen van ontroering of van louterend behagen.

Evolutie tot “design” in de schilderkunst

Deze huidige artistieke design is een gevolg van ervaringen uit vorige periodes, zijnde het surrealisme, het sensualisme en het fantastisch realisme. Deze nieuwe richting is als het ware ingegeven of opgedrongen door het verlangen van de jeugd naar een vernieuwde interieurdecoratie. Deze nieuwe stijl is voor hem een uitpuren van al zijn voorgaande stijlen, zodanig dat het los komt te staan van alle voorgaande –ismen. Deze uitbeeldingen, gereduceerd tot vorm en kleur, zijn uitgesmeerd als een automatisme van spontane bewegingen en gebruikmakend van o.a. de “dégradé” techniek. Accentueren en verscherpen van de lijneffecten met uiterst fijne penseelstreepjes, zijn een verdere evolutie om dan tot een afwerking te komen met “glacis” technieken, waardoor een speciale eigenheid wordt bereikt. Deze originele design is een totaal vernieuwde weergave van het artistieke. Een tabula rasa waar slechts bewegingen en kleureffecten, het kunstwerk zijn vorm geven.